Trasy rowerowe

Jazda na rowerze to jedna z najczęściej wybieranych aktywności fizycznych podczas urlopów. Poza wypoczynkiem na plaży gmina Ustka oferuje liczne szlaki rowerowe, które powadzą przez malownicze tereny. Ta część Polski posiada wyjątkowe predyspozycje dla turystyki rowerowej, ponieważ charakteryzuje się dużą różnorodnością krajobrazową, mnóstwem pięknych jezior i rzek, lasów, zabytków i wreszcie różnorodnością fauny i flory w wielu parkach krajobrazowych i narodowych. Z Ustki szlaki prowadzą w każdym kierunku, co pozwala na poznanie wielu walorów Gminy. We wszystkich jej miejscowościach znajdują się liczne i niedrogie wypożyczalnie rowerów.

Rowerem nad morze

Najlepsze trasy rowerowe

Najpopularniejszym i najczęściej wybieranym szlakiem na środkowym wybrzeżu jest tzw. „Szlak zwiniętych torów”. Prowadzi on przede wszystkim nasypami poniemieckich, rozebranych w 1945 roku linii kolejowych. Szlak ten rozpoczyna się w Ustce, a swój koniec ma w Rowach. Pokonując go turyści poruszają się wśród unikatowych walorów przyrodniczych w strefie chronionego krajobrazu. Długość tej trasy rowerowej wynosi około 21 kilometrów. Pomimo swojej długości, trasa jest dość łatwa do pokonania, nawet dla najmłodszych. Nasypy kolejowe oraz drogi gruntowe przez, które prowadzi szlak są równe. Co więcej, na trasie nie ma znacznych zmian wysokości i trudniejszych podjazdów. Można szybko i bez większego wysiłku pokonać cała trasę. Oczywiście nie ma konieczności pokonywania całego szlaku. Podzielony jest on na docinki, które można objechać odrębnie.

Trasa rowerowa w Rowach

Z Rowów prowadzi, ciesząca się ogromną popularnością trasa rowerowa, którą można dotrzeć w głąb Słowińskiego Parku Narodowego. Poruszając się tym szlakiem, już na jego początku, rowerzyści docierają do platformy widokowej na jeziorze Gardno, które następnie mogą objechać wybierając dłuższą bądź krótszą trasę. Dla bardziej wytrwałych polecany jest wariant dłuższy. Wybierając go, na rowerzystów czekają takie atrakcje jak: latarnia morska w Czołpinie, ruchome wydmy w Łebie, a także Skansen Wsi Słowińskiej w Klukach.

Trasa rowerowa nad jeziorem Gardno

Rowerem nad jezioro

Czas jazdy: 2,5-3,5 godz.
Długość wersji podstawowej: 27,5 km
Długość wersji najdłuższej: 41,9 km

Jeziora w Polsce mamy cudowne. Każdy o tym wie. Jak nie wie to musi się dowiedzieć. Trasa dookoła jeziora Gardno jest jedną z najcudowniejszych tras rowerowych na wybrzeżu. Dzięki przejażdżce poznasz również dwa mniejsze jeziora Dołgie i Dołgie Małe. Trasa ma bardzo dobrze przygotowane szlaki. Nie jest wymagająca fizycznie. Trasa prowadzi nas przez większą część drogami asfaltowymi. Dłuższa trasa wymaga więcej wysiłku, ale w nagrodę otrzymujemy do zwiedzenia wspaniałą latarnię w Czołpinie i cudowny klimat i widoki krajobrazu nad jeziorem.

Szlak Rowerowy - Smołdzino - Rowy - Gardna - Czołpino

Szlak Rowerowy – Smołdzino – Rowy – Gardna – Czołpino

Opis trasy

Zaczynamy w Smołdzinie, pod kościołem. Dojeżdżamy do głównej drogi i skręcamy w lewo, na miejscowość Gardna Wielka. Za stacją benzynową kończy się wieś. Droga biegnie wokół porośniętego lasem Rowokołu i po chwili wyprowadza na pola. Jest bardzo malownicza, kręta, pokonuje pagórki. Ruch na niej niewielki, ale należy mimo to uważać na przejeżdżające samochody, bo jest wąska. Po 4 kilometrach dojeżdżamy do miejscowości Gardna Wielka. Na rynek wprowadza niedługi, lekko stromy podjazd. We wsi dołączają znaki szlaku rowerowego – należy ich wypatrywać, jadąc główną drogą.

Całkiem niezauważalnie z Gardny Wielkiej wjeżdżamy do Gardny Małej a zaraz do wsi Wysoka. Na końcu tej wsi odbijamy w prawo na wąską asfaltową drogę do Retowa. Wjeżdżamy na wzniesienie. Nagrodą jest wspaniały widok na jezioro. Za Retowem jedziemy do wsi Łódki, gdzie należy skręcić w prawo i dalej jechać zgodnie z znakami szlaku rowerowego i ich pilnować, ponieważ wjeżdżamy na teren podmokły. Po ok. 10 km od startu w Smołdzinie szlak dochodzi do skrzyżowania w kształcie litery „T” i skręca w lewo. My skręcamy w prawo. Jedziemy asfaltem wzdłuż kanału, pod las. Przez kanał prowadzi gliniasta droga. Należy skręcić w prawo i jechać na północ, przez las. Po około 1 kilometrze, za lasem droga biegnie prosto i dojeżdżamy do drogi asfaltowej prowadzącej nas do miejscowości Rowy.

W Rowach kierujemy się w stronę portu i dalej przez most nad kanałem Łupawy kierujemy się w stronę Słowińskiego Parku Narodowego. Obserwujemy oznakowanie szlaku czerwonego i podążając za nim ok 10 km docieramy do Czołpina. Po drodze możemy podziwiać jezioro i jego nadbrzeże. Po 20 kilometrach przyjemna leśna droga dochodzi do sporego skrzyżowania szlaków. W prawo odbija czarny szlak do Gardny Wielkiej, a w lewo, w stronę jezior Dołgie i Dołgie Małe, skręcają zielony i czerwony.

Dołgie Małe

Podążamy tymi szlakami. Uwaga! Przejeżdżać będziemy obok wydmy dochodzące do 30 metrów wysokości, dlatego trasa staje się wymagająca więcej wysiłku. Dojeżdżamy do ukrytego w lesie jeziora Dołgie Małe. Za jeziorem znaki zielonego szlaku skręcają w lewo i prowadzą w stronę morza. Do plaży są stąd mniej niż 2 km. Należy oprzeć się pokusie i jechać dalej prosto dojeżdżając do jeziora Dołgie.

Kierując się dalej szlakiem dotrzemy do kanały Gardno-Łebsko a następnie jadąc wzdłuż ściany lasu dotrzemy do latarni morskiej w Czołpinie. Na odcinku ok. 25 kilometrów od startu czerwony szlak skręca w lewo i biegnie wśród dzikich łąk. Prowadzi nim dłuższy wariant przez Czołpino. Wersja podstawowa trasy skręca w prawo, czarnym szlakiem w las.

Nadmorski Szlak Rowerowy

Przez miejscowości Gminy Ustka przebiega także Nadmorski Szlak Rowerowy R-10 (EuroVelo 10, EV10). Polski odcinek jest częścią Międzynarodowego Szlaku Rowerowego wokół Bałtyku R-10 tzw. Nadmorskiego Szlaku Hanzeatyckiego. Szlakiem tym można objechać dookoła Morze Bałtyckie: z Gdańska do Rostocka i z powrotem

Trasa rowerowa R10

Licencja Creative Commons
Trasy rowerowe – Rowy i okolice by Marcin Wójcik Technet Media is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe License.
Permissions beyond the scope of this license may be available at https://technet-media.pl/kontakt.php